Przejdź do treści

Klasa mistrzowska

Od wielu lat zajmuję się prywatnym nauczaniem matematyki. Opowiem dziś o projekcie, który niedawno stworzyłem, a obecnie realizuję. Zapraszam zarówno do lektury poniższego tekstu, jak i do przyłączenia się do projektu.

Geneza pomysłu

We wrześniu 2021 roku rozpocząłem zajęcia z uczennicą ósmej klasy szkoły podstawowej. Zwykle przyjmuję uczniów od szkoły średniej po doktorat, ale na usilną prośbę zdeterminowanej mamy ugiąłem się i przyjąłem dziewczynkę pod swoje skrzydła. Z perspektywy roku wspólnych matematycznych spotkań mogę powiedzieć, że popełniłbym wielki błąd, gdybym odrzucił propozycję.

Rychło okazało się, że dziewczynka nie potrzebuje korepetycji mających na celu utrwalenie materiału szkolnego czy podniesienie ocen. Ona jest ciekawa innej, znacznie poważniejszej matematyki. Jeśli chciałbym zacząć od końca, to powiedziałbym, że w maju poleciłem jej rozwiązanie zadań maturalnych z matematyki na poziomie podstawowym. Bez żadnego przygotowania zdobyła notę na poziomie 70%. Jestem w stanie realizować z nią tematy czasem znacznie przekraczające poziom uniwersytecki. W to mi graj! Wreszcie mogę przekazać to, co umiem naprawdę, a nie tylko niezbędny kanon wiedzy studenckiej.

Jakie zatem tematy zrealizowałem? Trudno wymienić wszystkie, skupię się na tych najważniejszych i najbardziej zaawansowanych.

  • Niedziesiątkowe systemy liczenia.
  • Rozwiązania równania Pitagorasa.
  • Arytmetyka modularna, w tym rozszerzony algorytm Euklidesa i chińskie twierdzenie o resztach.
  • Rekurencje liniowe — tworzenie i rozwiązywanie, problem wież Hanoi.
  • Optymalizacja z użyciem nierówności pomiędzy średnimi arytmetyczną i geometryczną.
  • Teoria mnogości w ujęciu funkcji charakterystycznych.
  • Teoria zbiorów rozmytych.

Nasze zajęcia cechuje pewien schemat. Rozpoczynamy w założonym punkcie. Gdy wypowiem kilka zdań, natychmiast pojawia się szereg interesujących pytań, na które staram się odpowiadać. Ciekawość dziewczynki jest ogromna. Tak więc jeśli wiem, skąd zaczynamy, to nigdy nie wiem, dokąd dojdziemy. Bardzo to lubię. Swobodna wymiana myśli, często na zasadzie burzy mózgów, jest niezmiernie inspirująca.

Klasa mistrzowska

Zgromadziwszy opisane doświadczenia doszedłem do wniosku, że tego rodzaju formuła zajęć sprawdzi się również w grupowych zajęciach online. Postanowiłem zatem zebrać kilka osób wybitnie uzdolnionych matematycznie i prowadzić dla nich klasę mistrzowską. Dlaczego mistrzowską? Bo uczestnicy już są mistrzami mając matematyczne talenty i chęci do ich pomnażania. Ale i dlatego, że ja – prywatny nauczyciel, mentor i trener – jestem osobą bardzo doświadczoną (ponad 30 lat pracy z młodzieżą akademicką).

We wrześniu 2022 ogłosiłem więc rozpoczęcie naboru do klasy mistrzowskiej. Aby zademonstrować, na czym polega mój pomysł, we wrześniu i w październiku 2022 prowadziłem zajęcia bezpłatne. Opierały się one na powyżej przedstawionym schemacie. Pierwsze zajęcia poświęciłem luźnemu biegowi myśli od zadania optymalizacyjnego przez wspomnianą nierówność między średnimi arytmetyczną i geometryczną do metody Newtona aproksymacji pierwiastka kwadratowego z góry zadanej liczby dodatniej. W trakcie kolejnej serii zajęć mówiłem też o liczbach zespolonych i chińskim twierdzeniu o resztach. Obecnie zajmujemy się macierzami i metodą Frobeniusa w aspekcie rankingów drużyn sportowych. Niektóre tematy były sugerowane przez uczniów, których kilku już zgłosiło chęć stałego uczestnictwa w projekcie. Podczas zajęć niejednokrotnie czyniliśmy użyteczne obserwacje, które następnie sprawdzaliśmy i dowodziliśmy postawionych hipotez.

Przypomnę więc, że zajęcia rozpoczynają się w pewnym ustalonym miejscu, a następnie prowadzone są na zasadzie dialogu z uczestnikami. Taka metoda jest inspirująca dla obu stron: uczestników i nauczyciela. Proszę mi wierzyć, z prowadzenia tych zajęć sam mogę wynieść wiele cennych doświadczeń.

W klasie mistrzowskiej zostało jeszcze kilka wolnych miejsc. Nie może być ona zbyt liczna, gdyż potrzeba czasu na indywidualne rozmowy z uczestnikami oraz panel dyskusyjny. Prowadzącymi zajęcia jesteśmy wszyscy.

Zaproszenie

Zajęcia klasy mistrzowskiej odbywają się online na platformie Zoom w każdą sobotę w godzinach 20:00 – 21:30. Oczekuję na osoby wybitnie uzdolnione matematycznie pragnące znacznie poszerzyć swoją wiedzę i zdobyć nowe umiejętności. Poziom zajęć jest bardzo wysoki, często porównywalny z uniwersyteckim.

Od listopada 2022 zajęcia klasy mistrzowskiej są płatne. Koszt uczestnictwa jednej osoby to 100 zł za jedno spotkanie. Osoby zainteresowane zapraszam do kontaktu przez e-mail kontakt@byc-matematykiem.pl.

2 komentarze do “Klasa mistrzowska”

  1. Witam a czy jest możliwość na stronie Zoom czegoś w rodzaju obserwacji zajęć jako widownia bez możliwości samego uczestniczenia w zajęciach ?

    1. Przez dwa miesiące mój autorski projekt klasy mistrzowskiej był szeroko propagowany w mediach społecznościowych. Jak napisałem w artykule, we wrześniu i w październiku prowadziłem bezpłatne zajęcia zapoznające potencjalnych uczestników z zasadami projektu, które również tutaj omówiłem. Obecnie klasa mistrzowska przeszła w fazę komercyjną i nie ma możliwości bezpłatnego uczestnictwa w zajęciach czy bezpłatnej obserwacji zajęć. Jedynym sposobem wzięcia udziału w zajęciach klasy mistrzowskiej jest opłacenie uczestnictwa w jednym spotkaniu, a następnie podjęcie decyzji o ewentualnym dalszym uczestnictwie. Koszt udziału w jednych zajęciach wynosi 100 zł. Nie przewiduję możliwości płacenia za każde zajęcia z osobna. Są jeszcze wolne miejsca.

Napisz komentarz